Strategie předcházení školní neúspěšnosti
Strategie předcházení školní neúspěšnosti vychází z právních předpisů:
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a dalším vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
Školní neúspěšnost je závažný problém často negativně ovlivňující život dítěte, potažmo i rodiny. Školní neúspěšnost zpravidla chápeme jako nezvládání nároků školy, což vede k nedostatečnému prospěchu, negativnímu postoji k učení, učitelům, záškoláctví, porušování školního řádu.
S žáky ohroženými školní neúspěšností může pracovat výchovná poradkyně, metodik prevence a kterýkoli pedagogický pracovník.
Nutno sledovat v každém čtvrtletí:
- Výrazné zhoršení prospěchu – o 2 a více stupňů, ve více předmětech
- Neprospěch (hodnocení 4-5, 5)
Řešení:
- Vyučující předmětu – prokazatelně informuje zákonné zástupce, třídního učitele, navrhuje opatření – včas, aby byla možná náprava
- Třídní učitel – zajišťuje spolupráci vyučujících a zákonných zástupců, pořizuje zápis ze schůzky, pohovoří se žákem
- Výchovný poradce – účastní se na rozšířeném jednání zákonní zástupci, třídní učitel, popř, žák, vyhodnotí situaci vzhledem k vypracování plánu pedagogické podpory
- Vedení školy – eviduje žáky ohrožené neprospěchem, navrhuje opatření
Faktory vedoucí k neúspěšnosti a postup vedoucí k řešení
Problémy ve vyučovací hodině – neporozumění výkladu, nedostatečná čtenářská gramotnost – vede k neporozumění zadání, pomalé pracovní tempo, nesoustředěnost, rozptyluje spolužáky
- U žáků se SPU vycházet z doporučení PPP, SPC
- Nabídnout doučování, individuální konzultaci
- Pokud ve třídě pracuje asistent, využít jeho pomoci k individuálnímu přístupu
- Probrat situaci se zákonnými zástupci
- Vypracování plánu pedagogické podpory, podle jeho vyhodnocení po 3 měsících navrhnout diagnostiku v PPP
Domácí příprava – neví, co je požadováno, nahodilá příprava, neumění se učit, nechuť věnovat se školním věcem doma
- Zavést úkolníček
- Komunikace s rodiči – pravidelná kontrola úkolníčku
- Umožnit psaní úkolu ve škole ve volných hodinách, při doučování – lze vysvětlit zadání
- Seznámit s metodami učení
Zdravotní problémy – častá nemocnost, dlouhodobé onemocnění
- Dlouhodobá nemocnost – spolupráce s rodinou – doplňování učiva, plán doplnění učiva a následného přezkoušení
- Sledovat krátkodobou absenci, zvláště jednodenní, zda se neopakuje ve stejný den, v době testů – kontaktovat zákonné zástupce
Změna bydliště, školy, kolektivu
- Poskytnout čas na adaptaci
- Při změně ŠVP – domluvit se zákonnými zástupci termíny doplnění látky – toto není povinností učitele, neboť zákonný zástupce je odpovědný za změnu, jen poskytnout informace a nabídnout součinnost.
Nástup do školy, přestup na 2. stupeň
- Poskytnout čas na adaptaci
- Motivovat ke školní práci pomocí zažití úspěchu
- Komunikace školka – škola, vyučující 1. a 2. stupně, zákonný zástupce – učitel, třídní učitel - žák
- Návštěva školy budoucími prvňáky, uspořádání Klubíčka (setkání vyučující – rodiče- budoucí žáci se zábavným programem)
- Uspořádání adaptačního dne na začátku září za pomoci starších spolužáků
- Při selhávání změnit metody výuky, při přetrvávání problémů nutno diagnostikovat příčinu, popř. stanovit plán pedagogické podpory, vyšetření v PPP, SPC
Problémy v rodině – rozchod, střídavá péče, úmrtí
- Schůzka se zákonnými zástupci
- Doporučit popř. odbornou pomoc – psycholog
Problematická sociální situace
- Sledovat, zda se žákovi ostatní nevysmívají
- Schůzka s rodiči – dle situace možnost doporučení spolupráce s OSPODem, charitativními či nízkoprahovými organizacemi
Metody práce:
- Hodnotit postup, zlepšení
- Chválit za každý úspěch – poznamenat i v ŽK
- Pracovat s chybou – lze i udělat, poučím se z ní, mohu ji opravit
- Respektovat pracovní tempo – krátit úkoly
- Zapojit do skupinové práce – vhodně promýšlet sestavení skupin
- Využívat přehledy, tabulky, slovníky
- Důsledně kontrolovat zadané úkoly – žák musí být zodpovědný za svoji práci
- Pravidelné konzultace situace se zákonnými zástupci, nastavit pravidla spolupráce - -
- Zavedení zápisníku pozitiv a negativ u konkrétního žáka, kde bude konkretizován problém v hodině ve stanovených časových intervalech dle potřeb žáka a pedagoga.
- Seznámit žáka s různými metodami učení se, aby si mohl vybrat tu, která mu vyhovuje
- Při zkoušení preferovat formu zkoušení, kterou upřednostňuje žák (ústní x písemná)
- Nabídnout možnost doučování (fungovat může i od spolužáků)
- Oznámení termínu a tématu písemné práce, zkoušení