Strategie předcházení školní neúspěšnosti

 

Strategie předcházení školní neúspěšnosti vychází z právních předpisů:

  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a dalším vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů

 

Školní neúspěšnost je závažný problém často negativně ovlivňující život dítěte, potažmo i rodiny. Školní neúspěšnost zpravidla chápeme jako nezvládání nároků školy, což vede k nedostatečnému prospěchu, negativnímu postoji k učení, učitelům, záškoláctví, porušování školního řádu.

S žáky ohroženými školní neúspěšností může pracovat výchovná poradkyně, metodik prevence a kterýkoli pedagogický pracovník.

 

Nutno sledovat v každém čtvrtletí:

  • Výrazné zhoršení prospěchu – o 2 a více stupňů, ve více předmětech
  • Neprospěch (hodnocení 4-5, 5)

Řešení:

  • Vyučující předmětu – prokazatelně informuje zákonné zástupce, třídního učitele, navrhuje opatření – včas, aby byla možná náprava
  • Třídní učitel – zajišťuje spolupráci vyučujících a zákonných zástupců, pořizuje zápis ze schůzky, pohovoří se žákem
  • Výchovný poradce – účastní se na rozšířeném jednání zákonní zástupci, třídní učitel, popř, žák, vyhodnotí situaci vzhledem k vypracování plánu pedagogické podpory
  • Vedení školy – eviduje žáky ohrožené neprospěchem, navrhuje opatření

 

Faktory vedoucí k neúspěšnosti a postup vedoucí k řešení

Problémy ve vyučovací hodině – neporozumění výkladu, nedostatečná čtenářská gramotnost – vede k neporozumění zadání, pomalé pracovní tempo, nesoustředěnost, rozptyluje spolužáky

  • U žáků se SPU vycházet z doporučení PPP, SPC
  • Nabídnout doučování, individuální konzultaci
  • Pokud ve třídě pracuje asistent, využít jeho pomoci k individuálnímu přístupu
  • Probrat situaci se zákonnými zástupci
  • Vypracování plánu pedagogické podpory, podle jeho vyhodnocení po 3 měsících navrhnout diagnostiku v PPP

Domácí příprava – neví, co je požadováno, nahodilá příprava, neumění se učit, nechuť věnovat se školním věcem doma

  • Zavést úkolníček
  • Komunikace s rodiči – pravidelná kontrola úkolníčku
  • Umožnit psaní úkolu ve škole ve volných hodinách, při doučování – lze vysvětlit zadání
  • Seznámit s metodami učení

Zdravotní problémy – častá nemocnost, dlouhodobé onemocnění

  • Dlouhodobá nemocnost – spolupráce s rodinou – doplňování učiva, plán doplnění učiva a následného přezkoušení
  • Sledovat krátkodobou absenci, zvláště jednodenní, zda se neopakuje ve stejný den, v době testů – kontaktovat zákonné zástupce

Změna bydliště, školy, kolektivu

  • Poskytnout čas na adaptaci
  • Při změně ŠVP – domluvit se zákonnými zástupci termíny doplnění látky – toto není povinností učitele, neboť zákonný zástupce je odpovědný za změnu, jen poskytnout informace a nabídnout součinnost.

Nástup do školy, přestup na 2. stupeň

  • Poskytnout čas na adaptaci
  • Motivovat ke školní práci pomocí zažití úspěchu
  • Komunikace školka – škola, vyučující 1. a 2. stupně, zákonný zástupce – učitel, třídní učitel - žák
  • Návštěva školy budoucími prvňáky, uspořádání Klubíčka (setkání vyučující – rodiče- budoucí žáci se zábavným programem)
  • Uspořádání adaptačního dne na začátku září za pomoci starších spolužáků
  • Při selhávání změnit metody výuky, při přetrvávání problémů nutno diagnostikovat příčinu, popř. stanovit plán pedagogické podpory, vyšetření v PPP, SPC

 

Problémy v rodině – rozchod, střídavá péče, úmrtí

  • Schůzka se zákonnými zástupci
  • Doporučit popř. odbornou pomoc – psycholog

Problematická sociální situace

  • Sledovat, zda se žákovi ostatní nevysmívají
  • Schůzka s rodiči – dle situace možnost doporučení spolupráce s OSPODem, charitativními či nízkoprahovými organizacemi

 

 

 

Metody práce:

  • Hodnotit postup, zlepšení
  • Chválit za každý úspěch – poznamenat i v ŽK
  • Pracovat s chybou – lze i udělat, poučím se z ní, mohu ji opravit
  • Respektovat pracovní tempo – krátit úkoly
  • Zapojit do skupinové práce – vhodně promýšlet sestavení skupin
  • Využívat přehledy, tabulky, slovníky
  • Důsledně kontrolovat zadané úkoly – žák musí být zodpovědný za svoji práci
  • Pravidelné konzultace situace se zákonnými zástupci, nastavit pravidla spolupráce - -
  • Zavedení zápisníku pozitiv a negativ u konkrétního žáka, kde bude konkretizován problém v hodině ve stanovených časových intervalech dle potřeb žáka a pedagoga.
  • Seznámit žáka s různými metodami učení se, aby si mohl vybrat tu, která mu vyhovuje
  • Při zkoušení preferovat formu zkoušení, kterou upřednostňuje žák (ústní x písemná)
  • Nabídnout možnost doučování (fungovat může i od spolužáků)
  • Oznámení termínu a tématu písemné práce, zkoušení